ІНТЕРВ’Ю МІНІСТРА ВАДИМА ЧЕРНИША ТЕЛЕКАНАЛ ZIK
Міністр В.Черниш про важливість збереження мінського переговорного процесу, який відбувається у Нормандському форматі, в ефірі ТК «ZIK»
Міністр тимчасово окупованих територій на внутрішньо переміщених осіб України Вадим Черниш в ефірі інформаційно-аналітичного проекту «Коментарі» на телеканалі ZIK розповів про Норманський формат, роль Мінського переговорного процесу, про справжні причини видачі Росією «папірців-паспортів» жителям тимчасово окупованих територій України, а також про можливості проведення референдуму.
Під час ефіру Міністр Вадим Черниш підкреслив, що для усвідомлення важливості Мінського переговорного процесу, необхідно знати що він працює під контролем Нормандського формату.
Політичні домовленості досягаються не в Мінську
«Над мінським процесом стоїть Норманський формат. Тобто, політичні домовленості досягаються не в Мінську, а, як мінімум, на рівень вище. Мінськ більше схожий на імплементаційний майданчик – як досягти, провести консультації, впоратись із тим, чого досягають політики», – розповів Черниш.
Міністр пояснив, що у Норманському форматі представники 4-х держав [Німеччина, Франція, Україна і Росія] опрацьовують напрямки переговорного процесу. Також він сказав, що Нормандський процес не можна розширювати без Резолюції Ради безпеки ООН. Це може змінити увесь формат на небезпечний для України – переговори в чотирикутнику «Київ-Донецьк-Луганськ-Москва».
«У нас досягнуті Мінські домовленості про розведення сил в трьох місцях або про відкриття контрольно-пропускного пункту «Золоте», але ж це Росія не виконує. У Мінську досягли трьох угод, підписали їх, але вони не виконуються. То це проблема Мінська чи виконання?», – наголосив Міністр.
Окрім того, Черниш зазначив, що Мінський процес не можна скасувати без відповідної Резолюції Радбезу ООН:
«Комплекс заходів по виконанню Мінська – це резолюція Ради безпеки, до якої є два додатки. Перший – як виконувати, як досягти миру. У другому ж – усі лідери держав, що входять до Нормандського формату, підтримали цю Резолюцію політично і передбачили роботу в рамках Нормандського та Мінського форматів».
Тож Міністр пояснив, що якщо хтось захоче його розширити чи змінити, постане питання, як змінити саму резолюцію:
«Тобто, якщо ви хочете долучити до Норманського формату ще якісь країни, має бути зміна до Резолюції Ради Безпеки ООН, або нова Резолюція».
До того ж це може перевернути і сам формат перемовин, зміни можуть бути небезпечним. Можемо отримати діалог «Київ-Донецьк-Луганськ-Москва», про який говорять так звані опозиційні політики і на якому наголошує Росія.
Зміна формату мінських домовленості може призвести до небезпечного для України чотирикутнику «Київ-Донецьк-Луганськ-Москва»
«Якщо на заміну прийде не трьохсторонній формат – ОБСЄ-Росія-Україна, а формат такої взаємодії, про який говорять деякі політики, тоді Росія опиниться "над процесом" – впливатиме на нього, однак не буде його частиною», – підкреслив Вадим Черниш.
Вадим Черниш:
«Якби в Росії було достатньо ресурсу, то вона б роздавала населенню ОРДЛО не «папірці-паспорти», а тонни рублів».
«Папірцями-паспортами», які РФ намагається видавати населенню ОРДЛО, Кремль намагається відрізати всі контакти жителів окупованих регіонів із рештою частиною України. Однак на Донбасі проживають такі ж українські громадяни, які мають такі ж права, як й інші українці, ніхто не може їх цього позбавити», – Міністр В.Черниш.
«Паспорти – це просто символ, вони нічого не означають: пенсії не платять, жодних додаткових переваг це не дає. Навіть до 2014 року 80% людей не виїжджали з Донецької та Луганської областей. Що їм дасть цей російський паспорт? Нічого», – переконаний Черниш.
Видачею нелігитимних паспортів РФ намагається поступово розірвати будь-які зв’язки людей з тимчасово окупованих територій з Україною
«Наприклад, люди їздять сюди по документи, це забезпечує їм зв’язок із рештою суспільства. Вони бачать, як живе Україна, спілкуються із іншими громадянами. Натомість, росіяни уже обрізали мовлення, намагаються обрізати стільниковий зв’язок і зробити його з РФ. Мовляв, навіть на базар чи по документи краще їздити в Ростовську область», – зауважив Міністр.
Вадим Черниш:
«Йдеться про невійськове, гібридне блокування будь-яких контактів із рештою наших співгромадян»
«Позиція міністерства дуже проста:якщо жодна країна не визнає паспорти, видані там, де їх видають, навіть і російським громадянам, ці документи взагалі не мають навіть мінімального сенсу, на який сподівається РФ», – наголосив Черниш.
На тимчасово окупованих територіях проживають українські громадяни, які мають рівні права, ніхто не може їх цього позбавити
Міністр підкреслив: в ОРДЛО проживають українські громадяни, які мають рівні права, ніхто не може їх цього позбавити. Потрібно напрацювати механізм їх реалізації.
«Однак, ми не знаємо, де люди із цієї території – частина з них у Росії, частина померла. Тому механізм реалізації цих прав має бути змінений законом. Є проекти, які має розглянути Верховна Рада. Якщо так станеться, – уряд їх імплементує. Підкреслюю: у жодному разі не має йтися про дискримінацію чи обмеження прав», – заявив Вадим Черниш.
«Думку громадян можна з’ясовувати і без розкриття переговорних позицій», – Міністр В.Черниш.
«Україна не може виносити на референдум усі питання, які обговорює – тоді РФ буде відома її переговорна позиція. Щоб взнати думку громадян, є й зовсім інші методи», – переконаний Міністр Вадим Черниш.
«Зараз в Україні немає закону, який би регулював усі аспекти проведення референдуму – у Конституції є лише посилання на можливість цього. Однак, там прописані й обмеження по проведенню референдуму. Наприклад, щодо питання оподаткування, згідно Конституції, референдум не допускається. Та, якщо подивитись на текст Мінських угод, наприклад, пункт 8, затверджений Радою безпеки ООН – одним із питань є якраз питання відновлення оподаткування на окупованих територіях. Тому юридично є проблема», – наголосив Черниш.
Він зазначив, що у випадку цього референдуму, російській стороні уже буде відома наша переговорна позиція. Це вплине на саму гнучкість перемовин.
«Дуже часто розвідувальні служби намагаються навіть отримати такі директиви до початку переговорів. Не можна виносити на референдум усі питання, які ти обговорюєш», – вважає Міністр.
Він зазначив: так, можна проводити певні консультативні опитування, однак не референдуми.
«Можна й по-іншому з’ясовувати думку громадян – фокус-групи, соціологічні опитування, комунікації з громадськими організаціями, спостереження, оцінка настроїв у соціальних мережах», – зауважив Черниш.
Міністр Вадим Черниш:
«Конфліктологія – складна сфера, якою займаються фахівці. Зокрема, в російсько-українському конфлікті на кожну дію, яку робимо для відновлення суверенітету, Москва має свою контрдію».